Yogastijlen

De yogastijlen die tijdens de retraites worden beoefend zijn gericht op rust, herstel, ontspanning, bewustzijn en zelfontwikkeling. De basis van de lessen komen uit de Raja yoga, met daaraan toegevoegd Yin houdingen en Yoga Nidra.

Raja yoga

Veel mensen kennen yoga als asana’s; de yogahoudingen. Vanuit de Raja yoga zijn de asana’s slechts onderdeel van een groter geheel (het achtvoudig pad van Patanjali) en dienen ze ter voorbereiding op de meditatie waarin meditatie niet alleen een concentratieoefening is, maar de weg naar eenwording. Terug naar datgene wat je werkelijk bent.

 

Door asana’s te beoefenen kan eerst het lichaam rustig en stil worden, vervolgens worden door het beoefenen van Pranayama’s (ademhalingsoefeningen/mentale oefeningen om de levensenergie te beheersen) de energiestromen in het lichaam beheerst en in balans gebracht, waarna bijna als vanzelf de aandacht eenpuntig naar binnen gericht raakt en we overgaan in meditatie. Het uiteindelijke doel van Raja yoga is eenwording of terug gaan naar dat wat je werkelijk bent. 

 

Zelf ervaar ik Raja yoga als een zachte, verstillende en helende vorm van yoga, waarin veel ruimte is voor ontspanning en zelfontwikkeling.

Heel concreet kan Raja yoga zorgen voor een gezonder lichaam en een afname van pijn of klachten, een heldere en rustige geest en een gevoel van vrijheid en gelukzaligheid. 

 

 

 

Yin yoga

Yin staat onder andere voor het vrouwelijke, het naar binnen gerichte, het verstillende en het aardende. 

In Yin yoga worden liggende en zittende houdingen afgewisseld en voor langere tijd vastgehouden waardoor dit doorwerkt tot in de gewrichten en bindweefsels. 


Yin yoga is een manier om bindweefsel en gewrichten te herstellen en versterken terwijl de rest van het lichaam zoveel mogelijk overtollige inspanning loslaat en de spieren ontspannen. Yin yoga is gebaseerd op energiebanen en acupunctuur en werkt dus diep door op de algehele gezondheid. Yin yoga kan voor veel doeleinden worden ingezet maar is vooral geschikt voor het loslaten, ontladen, herstellen en geschikt als tegenhanger voor het drukke leven met de vele indrukken dat we soms leiden. 


Yin yoga geeft mij het gevoel dat ik even niet zo mijn best hoeft te doen en alles los mag laten. De houdingen laten mij naar binnen keren en herstellen van alle zintuiglijke indrukken uit het dagelijks leven. Het helpt mij mijn rust en balans weer hervinden. In Yin yoga kan ik alles laten zijn zoals het is, en hoef ik even helemaal niks.



Yoga Nidra

Yoga nidra betekent de yoga van de slaap. Yoga nidra is een liggende oefening (een soort bodyscan) waarbij de geest helder en alert blijft, en het lichaam in de toestand komt van diepe slaap. Een half uur yoga nidra zou gelijk staan aan drie tot 4 uur diepe slaap. 


Naast een diepe staat van ontspanning en herstel van lichaam en geest, werkt yoga nidra door tot in het onderbewuste. Hierin kunnen onbewuste indrukken en diepgewortelde patronen worden opgeschoond en wordt je hele systeem ontdaan van spanningen en stress. 


In deze diepe staat van ontspanning is de geest ontvankelijk voor suggesties en veranderingen. Door het zetten van een sankalpa (intentie/hartewens) is het mogelijk om zaadjes te planten die kunnen uitgroeien tot zichtbare veranderingen in je leven. Op deze manier is yoga nidra ook uitermate geschikt voor de persoonlijke ontwikkeling.


Naast bovenstaande voorbeelden, biedt yoga nidra vele gezondheidsvoordelen: beter en dieper slapen, meer rust, meer creativiteit, meer energie en een versterkt immuunsysteem. Daarnaast helpt yoga nidra tegen angsten, burn-out, depressie, een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten.


Voor mijzelf werkt Yoga Nidra helend en verdiepend. Door iedere dag een half uurtje Yoga Nidra te doen herstel ik van de dagelijkse indrukken en prikkels. Door Yoga Nidra rust ik uit en vind ik ontspanning. In de Westerse wereld zijn we constant over gestimuleerd, Yoga Nidra helpt mij om mijn aandacht naar binnen te trekken en hiervan te herstellen.


'Yoga is the practice of quieting your mind' - Patanjali